Detta är den första version av RevR 19 som publiceras.

FAR:s rekommendation kan behöva anpassas under året i enlighet med den praxis som utvecklas. Alla eventuella uppdateringar och förändringar kommer att framgå genom den versionshantering som finns i FAR Online.

Det finns några områden där läsaren bör vara särskilt uppmärksam på att vägledning väntas komma från EU och uppdateringar därför kan bli aktuella. Detta gäller främst uttalandena i punkt 3.3. vilket kan få påverkan på planering av uppdraget, granskningen och rapporteringen. Det är framförallt uttalandet i 3.3.a och 3.3.b som är under diskussion.

EU-kommissionen ska senast 1 oktober 2026 anta en europeisk standard för översiktlig granskning av de hållbarhetsrapporter som upprättas i enlighet med CSRD.

Under övergångsperioden ska RevR 19 tillämpas för granskning av hållbarhetsrapporter i Sverige.

CEAOB kommer under övergångsperioden publicera icke-bindande vägledning för granskningen.

1. Inledning

Bakgrund

1.1Direktiv (EU) 2022/2464 Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) är en utökning av redovisningsdirektivet, öppenhetsdirektivet, revisorsdirektivet och revisorsförordningen och är en del av den europeiska gröna given som ska bana väg för en grön omställning i EU.

1.2CSRD trädde i kraft i januari 2023. För att implementera direktivet i Sverige tillsattes en utredning som lämnade sitt slutbetänkande i juni 2023 SOU 2023:35 Nya regler om hållbarhetsredovisning. Vid publiceringen av denna rekommendation pågår fortfarande arbetet med att införliva CRSD i svensk rätt. Denna rekommendation bygger på regeringens förslag i den efterföljande propositionen 2023/24:124. Se tabellen i bilaga 3 avseende datum för ikraftträdande för rapporteringskraven.

1.3CSRD är en del i EU-kommissionens handlingsplan för finansiering av hållbar tillväxt vilken syftar till att styra kapitalflöden mot hållbara investeringar. Hållbarhetsrapporteringen ska ge finansmarknaderna tillgång till information om miljö, samhällsansvar och bolagsstyrning som är tillförlitlig, relevant och jämförbar. Dessutom ska den underlätta hanteringen av finansiella risker som följer av klimatförändringar, utarmning av naturresurser, miljöförstöring och brister i sociala förhållanden.

1.4De företag som omfattas av CSRD ska i ett särskilt avsnitt i förvaltningsberättelsen rapportera information som ger en förståelse för hur företaget tar hänsyn till hållbarhetsfrågor i sin affärsmodell och strategi. Rapporteringen sker ur ett "dubbelt väsentlighetsperspektiv” vilket innefattar såväl omvärldens inverkan på företaget som företagets påverkan på dess omgivning.

1.5Hållbarhetsrapporten ska omfatta information om väsentlig inverkan, risker och möjligheter som är kopplad till företaget och dess dotterföretag samt företagets värdekedja, inbegripet direkta och indirekta affärsförbindelser.

1.6Olika hållbarhetsfrågor kan vara väsentliga både inom den egna verksamheten och i olika delar av företagets värdekedja, både uppströms och nedströms. Informationen om värdekedjan ska endast omfatta information i förhållande till de delar av värdekedjan för vilka en hållbarhetsfråga bedöms vara väsentlig.

1.7Hållbarhetsrapporten ska utarbetas i enlighet med European Sustainability Reporting Standards, ESRS1 och innefattar rapportering enligt EU:s gröna taxonomiförordning vilken utformats för att underlätta hållbara investeringar2.

Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2022/2464 av den 14 december 2022 om ändring av förordning (EU) nr 537/2014, direktiv 2004/109/EG, direktiv 2006/43/EG och direktiv 2013/34/EU vad gäller företagens hållbarhetsrapportering.

Artikel 19a och 29a punkt 1 i direktiv 2013/34/EU.

1.8Hållbarhetsrapporten ska upprättas i det elektroniska formatet European Single Electronic Format (Esef) som är det gemensamma elektroniska rapporteringsformatet för utfärdande av årliga finansiella rapporter. Esef är utformat för att säkerställa att uppgifterna centraliseras på EU- och medlemsstatsnivå i ett öppet och tillgängligt format som är lätt att läsa och gör det möjligt att jämföra den rapporterade informationen3. Rapportering enligt Esef kommer att vara aktuellt först när den Digitala Taxonomin är antagen av EU. För ytterligare information om granskning av Esef hänvisas till RevR 18 Revisorns granskning av Esef-rapporten.

Enligt artikel 4.7 i öppenhetsdirektivet 2004/109/EG.

Granskning av hållbarhetsrapport i Sverige

1.9För att säkerställa informationens tillförlitlighet ska hållbarhetsrapporten vara föremål för översiktlig granskning av en behörig oberoende tredje part. I propositionen Nya regler om hållbarhetsredovisning föreslås att hållbarhetsrapporten ska granskas av en auktoriserad revisor med särskild behörighet4.

Kraven på den särskilda behörigheten fastställs genom Revisorsinspektionens föreskrifter.

1.10I proposition Nya regler om hållbarhetsredovisning föreslås att de företag som ska upprätta en lagstadgad hållbarhetsrapport kan välja att utse samma auktoriserade revisor som utför revisionen av företagets finansiella rapporter eller en annan auktoriserad revisor för granskningsuppdraget.

1.11Författningsförslagen i propositionen anger att om samma revisor utför revisionen av de finansiella rapporterna och den översiktliga granskningen av hållbarhetsrapporten får granskningsberättelsen över hållbarhetsrapport tas in som ett särskilt avsnitt i revisionsberättelsen. Detta innebär att för den auktoriserade revisorn får uttalandet ingå i den ordinarie revisionsberättelsen men för annan auktoriserad revisor kommer uttalandet att lämnas i en fristående granskningsberättelse.

Rekommendationens tillämpningsområde

1.12Denna rekommendation är särsvensk och är ett förtydligande gällande revisorns rapportering vid bestyrkande med begränsad säkerhet av lagstadgade hållbarhetsrapporter. Ytterligare vägledning kan hämtas i ISAE 3000 (omarbetad) i tillämpliga delar.

1.13Syftet med rekommendationen är att den revisor som valts för granskningsuppdraget ska kunna avge ett uttalande med begränsad säkerhet om att hållbarhetsrapporten uppfyller de relevanta lagstadgade krav som fastställs i årsredovisningslagen. Årsredovisningslagen hänvisar till ESRS och EU:s gröna taxonomiförordning, därigenom inkluderas dessa i det lagstadgade kravet. Rekommendationen innehåller även förklaringar och exempel.

1.14Rekommendationen ska tillämpas såväl vid granskningsuppdrag som har upprättats utifrån lagstadgad hållbarhetsrapportering som för rapporter som frivilligt upprättats i enlighet med årsredovisningslagens krav.

1.15I svensk rätt införlivas direktivets bestämmelser om rapporteringens omfattning i 6 och 7 kap. årsredovisningslagen (1995:1554) (ÅRL). Propositionen föreslår att 6 kap 10–11 a §§ ÅRL ska ange kraven för vilka företag som omfattas av rapporteringskraven och att rapporteringens omfattning ska regleras i 6 kap. 1212 g §§ i samma lag. I 6 kap. 12 e § ÅRL anges att informationen ska utarbetas i enlighet med europeiska standarder för hållbarhetsrapportering, ESRS, som har antagits med stöd av artikel 29b i Europaparlamentets och rådets direktiv 2013/34/EU.

1.16Rekommendationen ska tillämpas vid översiktlig granskning av den lagstadgade hållbarhetsrapporten som helhet och är inte tillämplig vid granskning av viss utvald hållbarhetsinformation. Granskning av sådan utvald hållbarhetsinformation utförs enligt ISAE 3000 (omarbetad) och RevR 6. Med ”granskning” åsyftas i denna rekommendation översiktlig granskning om inte annat anges specifikt.

1.17De nya bestämmelserna om hållbarhetsrapportering införs stegvis för olika kategorier av företag. Bilaga 3 anger när de nya bestämmelserna ska tillämpas för hållbarhetsrapportering och när denna rekommendation ska tillämpas vid granskningen.

2. Definitioner

2.1De termer som nämns i denna rekommendation är de som används och definieras i svenska och europeiska texter, särskilt:

  • Kommissionens delegerade förordning (EU) 2023/2772 (ESRS)

  • Propositionen Nya regler om hållbarhetsrapportering 2023:24/124

  • Direktiv (EU) 2022/2464 (CSRD)

  • Direktiv 2013/34/EU (redovisningsdirektivet)

  • Direktiv 2006/43/EG (revisionsdirektivet)

  • Förordning 537/2014/EU (revisionsförordningen)

  • Förordning (EU) 2019/815 (Esef taxonomiförordning)

  • XBRL taxonomitabeller utförda utifrån Esef ramverket

  • Förordning (EU) 2020/852, artikel 8 (EU:s gröna taxonomiförordning) och därtill hörande delegerade rättsakter.

Följande definitioner används i denna vägledning (utöver de som finns i ISAE 3000 (omarbetad)). I vissa fall har den engelska termen angivits inom parentes för att underlätta förståelsen för vilket begrepp som avses i direktivet.

  • Akademin: Avser i detta sammanhang, forskning i omvärlden (ej inom det enskilda företagets verksamhet).

  • Dubbel väsentlighet: Företagets hållbarhetsrapport ska omfatta väsentliga hållbarhetsfrågor utifrån två aspekter, hållbarhetsfrågornas finansiella inverkan på företaget samt företagets inverkan på hållbarhetsfrågor. För ytterligare information se ESRS 1 avsnitt 3.

    1. Finansiell väsentlighet (företagets bedömning): en hållbarhetsfråga är väsentlig ur ett finansiellt perspektiv om den medför risker eller möjligheter som har väsentlig inverkan på företagets finansiella ställning, finansiella resultat, kassaflöden, tillgång till finansiering eller kapitalkostnader på kort, medel eller lång sikt.

    2. Inverkansväsentlighet (Impact materiality) (företagets bedömning): en hållbarhetsfråga är väsentlig ur ett inverkansperspektiv när den har väsentlig faktisk eller potentiell, positiv eller negativ inverkan på människor eller miljön på kort, medellång och lång sikt. Observera att impact översätts på olika sätt, i CSRD översätts impact till inverkan och i ESRS till konsekvens. Impact materiality har i ESRS översatts till konsekventiell väsentlighet.

  • Ekonomiska verksamheter: Företags olika ekonomiska verksamheter spelar en central roll när det gäller tillämpningen av EU:s gröna taxonomiförordning. Dessa verksamheter måste bedömas utifrån de kriterier som beskrivs i taxonomin för att avgöra om de är förenliga med dess principer för hållbarhet. Vid definitionen av ekonomiska verksamheter utgår taxonomin från NACE-koder, det vill säga den europeiska motsvarigheten till de svenska SNI-koderna. Dessa NACE-koder kan därför användas för ytterligare inspiration även om NACE-koderna inte är heltäckande.

  • Esef European Single Electronic Format: Elektronisk rapportering i XHTML-format även kallat den Digitala taxonomin.

  • Enhetsrevisor: Avser dotterbolagsrevisorer och revisorer för andra enheter som ingår i värdekedjan.

  • ESRS European Sustainability Reporting Standards: Avser europeiska standarder för hållbarhetsrapportering, uppdelat på miljöfrågor, sociala frågor och företagsstyrning.

  • EU:s gröna taxonomiförordning: Avser den uppsättning av texter som styr fastställandet av den information som definieras i artikel 8 i förordning (EU) 2020/852, kompletterad bland annat genom förordning (EU) 2021/21785.

  • Finansiell revisor: Avser företagets valda revisor för revisionen av de finansiella rapporterna.

  • Företagsstyrning (Governance): Redovisning av hur företaget hanterar hållbarhetsfrågor med avseende på inverkan, risker och möjligheter, mätpunkter och mål för hållbarhetsrapportering.

  • Hållbarhetsinformation: Avser information som är resultatet av att mäta eller utvärdera hållbarhetsfrågor mot tillämpliga kriterier.

  • Hållbarhetsrapport: Avser den hållbarhetsinformation som företagen är skyldiga att rapportera i ett särskilt avsnitt i förvaltningsberättelsen i enlighet med årsredovisningslagen.

  • Hållbarhetsredovisning: Används som begrepp för frivilligt upprättad hållbarhetsinformation baserad på valfria kriterier, till exempel Global Reporting Initiativ (GRI).

  • Hållbarhetsrevisor: Avser den revisor som företaget valt för granskning av hållbarhetsrapporten när denne är en annan revisor än den finansiella revisorn. En hållbarhetsrevisor kan också vara koncernrevisor om denne är utsedd att granska en konsoliderad hållbarhetsrapport.

  • Miljöfrågor (Environment): Klimatförändringar, föroreningar, inverkan på vattenresurser och marina resurser, biologisk mångfald och ekosystem, resursanvändning och cirkulär ekonomi.

  • Minimiskyddsåtgärder: Ett kriterium som ska uppfyllas för att en ekonomisk aktivitet ska anses vara miljömässigt hållbar enligt EU:s gröna taxonomiförordning. Med minimiskyddsåtgärder avses att företaget har processer för att säkerställa att verksamheten bedrivs i enlighet med "OECD Due Diligence Guidance for Responsible Business Conduct", och "UN Guiding Principles for Business and Human Rights" i hela värdekedjan.

  • Oberoende leverantör av kvalitetsgranskningstjänster: Avser oberoende granskare som ackrediterats i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 765/2008.

  • Reglerad marknad: Se definition i FAR:s uttalande i etikfrågor EtikU 14 EU:s förordning om revision av företag av allmänt intresse – arvodesbegränsningar och förbjudna tjänster.

  • Resultatindikatorer: Mått eller nyckeltal som kan användas i bedömningen av framgång i förhållande till uppställda mål.

  • Revisor: Används som begrepp i denna standard för den lagstadgade revisor som har i uppdrag att granska hållbarhetsrapporten.

  • Servicebyrå: Avser en extern organisation som levererar sådana tjänster till företaget som sannolikt är relevanta för företagets hållbarhetsrapportering.

  • Scenarioanalys: Är en process för att identifiera och bedöma en serie potentiella utfall av framtida händelser under osäkra förhållanden. Ytterligare information om detta finns exempelvis i ESRS samt i ramverken Task Force on Climate-Related Financial Disclosures (TCFD) och The Taskforce on Nature-related Financial Disclosures (TNFD).

  • Sociala frågor (Social): Villkor för den egna arbetskraften och arbetstagare i värdekedjan, påverkade samhällen, hänsyn för konsumenter och slutanvändare.

  • Stora företag: Se definition i artikel 3 i direktiv 2013/34/EU (redovisningsdirektivet). Notera att detta skiljer sig från årsredovisningslagens definition av större företag.

  • Tillbörlig aktsamhet (Due Diligence): Avser företagets process för att visa tillbörlig aktsamhet i sin verksamhet och i sina värdekedjor i syfte att motverka negativa effekter för mänskliga rättigheter och miljö. Handlar om hur företaget integrerar tillbörlig aktsamhet i alla sina policyer, identifierar faktiska eller potentiella negativa konsekvenser för de mänskliga rättigheterna och miljön, förebygger eller lindrar potentiella konsekvenser, och sätter stopp för eller minimerar de faktiska konsekvenserna, inrättar och upprätthåller ett klagomålsförfarande, övervakar hur effektiva policyn och åtgärderna för tillbörlig aktsamhet är, och offentliggör information om tillbörlig aktsamhet.

  • Värdekedja: Avser aktiviteter, resurser och förbindelser som har samband med företagets affärsmodell och externa miljö där det är verksamt både uppströms i leveranskedjan och nedströms mot kunder. En värdekedja innefattar verksamheter, resurser och förbindelser som företaget använder och förlitar sig på för att skapa sina produkter och tjänster, från idéstadiet till leverans, konsumtion och avslutad livscykel. I ESRS används begreppet i singularis, även om det medges att företag kan ha flera värdekedjor.

  • Väsentlighet (revisorns bedömning): Det sedvanliga väsentlighetsbegreppet gäller även för denna granskning, det vill säga att utelämnande eller felaktigheter i hållbarhetsinformationen är väsentliga om de rimligen kan förväntas påverka de beslut som de avsedda användarna fattar på grundval av den lämnade hållbarhetsinformationen.

Kommissionens delegerade förordning (EU) 2021/2178 av den 6 juli 2021 om komplettering av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2020/852 genom specificering av innehållet i och presentationen av de upplysningar som ska lämnas av företag som omfattas av artikel 19a eller 29a i direktiv 2013/34/EU vad gäller miljömässigt hållbara ekonomiska verksamheter samt specificering av den metod som ska användas i syfte att fullgöra denna upplysningsskyldighet.

3. Krav på granskning av revisor

3.1Enligt författningsförslagen ska bestämmelser om granskning införas bland annat i 9 kap. 38 a § aktiebolagslagen (2005:551), 33 a § revisionslagen (1999:1079), 12 kap. 8 b § lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse, 12 kap. 42 b § försäkringsrörelselagen (2010:2043), 4 a kap. 17 a § sparbankslagen (1987:619), 4 a § lagen (1992:160) om utländska filialer m.m., 5 kap. 4 b §, lagen (1998:293) om utländska försäkringsgivares och tjänstepensionsinstituts verksamhet i Sverige.

Styrelsens ansvar

3.2Enligt CSRD såsom det implementeras i tillämplig lag om årsredovisning och ABL och andra associationsrättsliga lagar enligt punkt 2.1, är det styrelsen som ansvarar för att hållbarhetsrapporten upprättas och offentliggörs i enlighet med kraven i årsredovisningslagen.

Revisorns ansvar

3.3Hållbarhetsrapporten ska granskas av en auktoriserad revisor. Revisorn ska efter varje räkenskapsår lämna granskningsberättelsen till styrelsen senast tre veckor innan årsstämman. Revisorn har en skyldighet att lämna ett uttalande med begränsad säkerhet vad gäller om hållbarhetsrapporten uppfyller kraven i årsredovisningslagen. Revisorns uttalande ska omfatta:

  1. om hållbarhetsrapporten uppfyller årsredovisningslagens krav, inklusive överensstämmelse med ESRS,

  2. om den process som företaget genomfört för att identifiera rapporterad information har utförts såsom den beskrivs i hållbarhetsrapporten [ESRS 2 IRO-1],

  3. om kravet att märka hållbarhetsrapportering i ett enhetligt elektroniskt rapporteringsformat efterlevs, och

  4. om rapporteringskraven i EU:s gröna taxonomiförordning artikel 8 efterlevs.

3.4Bolaget får utse en annan revisor än bolagets finansiella revisor att granska hållbarhetsrapporten. Antingen kan en auktoriserad revisor utses eller ett registrerat revisionsföretag. Utses ett registrerat revisionsföretag ska en auktoriserad revisor vara huvudansvarig för uppdraget. Om uppdraget avser både revision av finansiella rapporter och granskning av hållbarhetsrapporter får samma person vara huvudansvarig för båda uppdragen. Huvudansvarig revisor ska framgå i Bolagsverkets register över aktiebolag.

3.5I det fall granskningsuppdraget utförs av företagets finansiella revisor alternativt hållbarhetsrevisor inom samma byrå utgör uppdraget ett tillkommande uppdrag som kan avtalas om i separat uppdragsbrev eller inom ramen för uppdragsbrev för revisionen av företagets bokföring och årsredovisning samt styrelsens förvaltning.

3.6När granskning utförs av en hållbarhetsrevisor har hållbarhetsrevisorn ett ansvar att i den utsträckning det krävs kommunicera med företagets finansiella revisor för att identifiera om det förekommer en väsentlig oförenlighet mellan upplysningar i hållbarhetsrapporten och årsredovisningens övriga delar.

3.7Enligt 9 kap. 46 § ABL beskrivs revisorns upplysningsplikt gentemot medrevisor med flera. FAR gör tolkningen att hållbarhetsrevisorn omfattas av upplysningsplikten även om detta inte nämns specifikt. Såväl hållbarhetsrevisorn som företagets finansiella revisor är också utsedda av bolagsstämman. Det finns kopplingar mellan hållbarhetsinformationen och den finansiella informationen och därmed är respektive revisor skyldig att lämna upplysningar om bolagets angelägenheter som är av betydelse för den andre revisorns uppdrag.

Mål med granskningen

3.8Revisorns granskning ska utmynna i en granskningsberättelse över hållbarhetsrapporten som bland annat beskriver omfattningen av granskningen och hållbarhetsrapportens överensstämmelse med tillämplig lag om årsredovisning. För att kunna avge en granskningsberättelse med ett uttalande med begränsad säkerhet vad gäller om hållbarhetsrapporten uppfyller de relevanta krav som fastställs i årsredovisningslagen ska revisorn granska de fyra aspekter som framgår av punkt 3.3.

3.9Om granskningsuppdraget avser en koncern ska revisorn bedöma behovet av involvering av enhetsrevisorer. Koncernrevisorn har ansvaret för granskningsberättelsen samt att bedöma och utvärdera det granskningsarbete som har utförts av enhetsrevisorer och om tillämpligt av oberoende leverantörer av kvalitetsgranskningstjänster. Koncernrevisorn bedömer karaktären på de granskningsåtgärder som vidtas på olika enheter av koncernen och kommunicerar i tillämpliga fall detta till enhetsrevisorer som är inblandade i granskningen.

Frivillig hållbarhetsrapportering

3.10Det kan förekomma att ett företag frivilligt vill upprätta en hållbarhetsrapport motsvarande årsredovisningslagens krav utan att det är ålagt att följa dessa rapporteringskrav i årsredovisningslagen. Den frivilligt upprättade hållbarhetsrapporten kan granskas efter separat överenskommelse mellan revisor och företaget och i enlighet med denna standard. Granskningsberättelsen ska lämnas i en separat rapport.

3.11Frivillig granskning av hållbarhetsrapportering med en annan bestyrkandegrad ska följa RevR 6 Bestyrkande av hållbarhetsinformation.

Frivillig utökning av information i hållbarhetsrapport

3.12Det kan förekomma att ett företag, i enlighet med ESRS, inkluderar ytterligare upplysningar som härrör från annan lagstiftning som kräver att företaget lämnar hållbarhetsinformation, eller allmänt accepterade standarder och ramverk för hållbarhetsredovisning, inklusive ickeobligatorisk vägledning och sektorsspecifik vägledning, som offentliggjorts av andra normgivare, till exempel International Sustainability Standards Board eller Global Reporting Initiative.

3.13Viss information som följer andra standarder för hållbarhetsinformation kan anses utgöra en integrerad del av hållbarhetsrapporten enligt kraven på företagsspecifik hållbarhetsinformation i ESRS. Detta kan särskilt vara aktuellt under en övergångsperiod till dess att sektorspecifika standarder finns på plats.

Frivillig hållbarhetsinformation utöver denna information kan lämnas i hållbarhetsrapporten förutsatt att denna följer kriterier för innehåll och struktur i ESRS 1. Särskild uppmärksamhet behöver fästas vid att frivilliga upplysningar som lämnas i hållbarhetsrapporten ska uppfylla kraven i ESRS 1, p. 114. All information som ingår i den lagstadgade hållbarhetsrapporten omfattas av revisorns granskning.

Annan frivillig granskning

3.14Det kan förekomma att ett företag efterfrågar att viss hållbarhetsinformation som lämnas i hållbarhetsrapporten ska granskas av revisorn för andra syften och i enlighet med andra ramverk. Sådan frivillig granskning ska då utföras enligt RevR 6 Bestyrkande av hållbarhetsinformation eller annan lämplig standard, och avges i särskilt yttrande.

3.15Tilläggsavtal måste upprättas avseende överenskommelse över den frivilliga granskningen.

4. Planering av granskningsuppdraget

4.1Revisorn ska planera uppdraget så att det utförs på ett ändamålsenligt sätt, vilket innefattar att fastställa inriktning och omfattning samt tidpunkt för uppdraget, samt fastställa karaktären på, tidpunkten för och omfattningen av planerade åtgärder som måste utföras för att inhämta tillräckliga och ändamålsenliga bevis för att kunna lämna ett uttalande med begränsad säkerhet över hållbarhetsrapporten.

Uppdragsresurser

4.2Revisorn ska utvärdera att granskningsteamet besitter lämplig kompetens och erfarenhet inom relevanta områden som regelverk och väsentliga hållbarhetsfrågor för företag och bransch. Revisorn ska överväga om det är nödvändigt att använda arbete som utförs av en specialist för granskningen av hållbarhetsrapporten. Med tanke på komplexiteten i den hållbarhetsinformation som ska rapporteras och den tekniska karaktären hos bedömningen av denna information kan revisorn anse det nödvändigt att använda specialister. Om revisorn använder en specialist i sin granskning ska denna utvärdera om specialisten har den kompetens, förmåga och objektivitet som krävs för revisorns syften samt utvärdera eventuella intressen och relationer som kan utgöra ett hot mot specialistens objektivitet.

Förstaårsuppdrag

4.3Granskning av en hållbarhetsrapport som upprättas första gången kan kräva djupare analys för att göra det möjligt för revisorn att göra nödvändiga bedömningar. Det är revisorns professionella bedömning som avgör i vilken omfattning en sådan djupare analys krävs.

4.4För att planera och utföra en översiktlig granskning av hållbarhetsrapport ska en nyligen vald revisor skaffa sig en förståelse av företaget och dess miljö innefattande dess interna kontroll och processer i den del som är relevant för upprättandet av hållbarhetsrapporten

Väsentlighet

4.5Information är väsentlig om ett utelämnande eller en felaktighet kan påverka de beslut som användaren fattar på basis av den lämnade hållbarhetsinformationen. Bedömningen av väsentlighet och den relativa betydelsen av kvantitativa och kvalitativa faktorer gällande information i en hållbarhetsrapport är en komplex fråga som inbegriper ett omfattande perspektiv avseende inverkan och innefattar en vidare grupp intressenter jämfört med finansiell rapportering. Väsentlighet i en hållbarhetsrapport inklusive den relativa vikten av kvalitativa och kvantitativa faktorer vid övervägande av väsentlighet i ett visst uppdrag är en fråga för revisorns professionella omdöme.

4.6Olika väsentlighetsnivåer kan behöva fastställas för olika typer av kvalitativ och kvantitativ information. För kvalitativ information kan det vara svårt att fastställa ett belopp för väsentlighet, andra överväganden kan behöva göras för att avgöra vad som är väsentligt. Det kan finnas behov av att fastställa ett belopp för kvantitativa upplysningar där ett eventuellt fel understigande detta skulle vara uppenbart betydelselöst.

4.7Revisorns övervägande av väsentlighet är en fråga om professionell bedömning och påverkas av revisorns uppfattning av de gemensamma informationsbehoven hos de avsedda användarna som grupp. I det här sammanhanget är det rimligt för revisorn att anta att avsedda användare:

  1. Har en rimlig kunskap om det underliggande hållbarhetsområdet och en vilja att studera informationen om granskningsobjektet med rimlig noggrannhet.

  2. Förstår att informationen om granskningsobjektet har upprättats och granskats utifrån lämpliga väsentlighetsnivåer, och har en förståelse för eventuella väsentlighetsbegrepp som ingår i de tillämpliga redovisningskriterierna.

  3. Förstår eventuella inneboende osäkerhetsfaktorer i mätningen eller värderingen av det underliggande granskningsobjektet.

  4. Fattar rimliga beslut med grund i informationen om granskningsobjektet som helhet.

Revisorns granskningsuppdrag avseende hållbarhetsrapporten är utformat för att tillgodose informationsbehov för flertalet olika användare och inte för särskilda användare.

4.8Revisorn ska utvärdera hållbarhetsrapporten som helhet i syfte att bedöma att informationen inte är vilseledande och att informationen som redovisas är tydligt och tillräckligt ingående beskriven i enlighet med kraven i ESRS. I samband med detta ska revisorn bedöma att hållbarhetsrapporten inte är, eller skulle kunna vara, missledande, beroende på bristande eller överdriven betoning på vissa grupper av avsedda användare, områden och/eller information om dessa områden, och att den tillgodoser de avsedda användarnas legitima informationsbehov.

Identifiering och bedömning av risker för väsentliga felaktigheter

4.9Revisorn ska inhämta en förståelse avseende hållbarhetsrapportens utformning och innehåll i enlighet med årsredovisningslagens krav och ESRS, rapportering enligt EU:s gröna taxonomiförordning och övriga omständigheter för uppdraget i så hög grad att:

  1. revisorn har möjlighet att identifiera områden där en väsentlig felaktighet i informationen sannolikt kan uppkomma, och

  2. därigenom ge en grund för utformande och utförande av åtgärder för att hantera de områden som identifierats och uppnå begränsad säkerhet som stöd för revisorns slutsats.

Inhämta förståelse för hur hållbarhetsrapporten upprättas

4.10Revisorn behöver skapa sig en förståelse för företagets process och tillvägagångssätt hur hållbarhetsrapporten upprättas. Detta innebär att revisorn, i enlighet med kraven i denna rekommendation, behöver inhämta en förståelse för företagets utvärdering och tillämpning av:

  • Rapporterings- och upplysningskrav enligt årsredovisningslagen och ESRS och den information som dessa hänvisar till.

  • EU:s gröna taxonomiförordning.

  • Krav på digital märkning (Esef).

Revisorn behöver vidare inhämta förståelse för:

  • Hållbarhetsrapportens omfattning, vilket inbegriper de dotterföretag som omfattas av hållbarhetsrapporten för koncernen och enheter i värdekedjan.

  • Karaktären av verksamheten i företaget eller koncernens enheter som omfattas av hållbarhetsrapporten.

  • De delar av den interna kontrollen som är relevanta för hållbarhetsrapporteringen, särskilt följande:

    • kontrollmiljön och de interna kontroller som inrättats när det gäller hållbarhetsinformation,

    • de viktigaste åtgärder som företaget vidtar för att se till att ovan nämnda interna kontroller fungerar som avsett och det sätt på vilket eventuella korrigerande åtgärder genomförs, och

    • tillvägagångssätt och system för inhämtning och sammanställning av hållbarhetsinformation.

  • Avseende den information som rapporteras i enlighet med EU:s gröna taxonomiförordning behöver revisorn skaffa sig en förståelse för de processer som företaget utfört för att:

    • identifiera vilken, eller vilka, av företagets ekonomiska verksamheter och, i tillämpliga fall, vilka av de enheter som omfattas av konsolideringen som kommer träffas av EU:s gröna taxonomiförordning genom att:

      • fastställa om företagets ekonomiska aktiviteter omfattas av samt är förenliga med kraven i EU:s gröna taxonomiförordning,

      • samla in och rapportera den information som krävs av EU:s gröna taxonomiförordning.

  • Företagets användning av tredje parter i processen för inhämtning och sammanställning av hållbarhetsinformationen och/eller för att säkerställa denna information.

  • De huvudsakliga antaganden och metoder som företaget använder och de viktiga bedömningar som gjorts för att fastställa vilken hållbarhetsinformation som ska rapporteras.

  • Eventuella förändringar av metoder och antaganden eller korrigeringar av fel från tidigare år.

Företagets dubbla väsentlighetsanalys

4.11En del i förståelsen av företagets process för upprättande av hållbarhetsrapporten innebär att revisorn inhämtar förståelse för hur företaget har identifierat den information som ingår i hållbarhetsrapporteringen och hur informationen samlas in. Identifiering av denna information bygger främst på att företaget genomför en analys utifrån ett dubbelt väsentlighetsperspektiv som beskrivs enligt ESRS, denna process gör det möjligt att:

  • Identifiera företagets inverkan, risker och möjligheter relaterade till hållbarhetsfrågor genom hela värdekedjan.

  • Identifiera vilka av dessa inverkningar, risker och möjligheter relaterade till hållbarhetsfrågor som är väsentliga.

Revisorn bör därmed utvärdera om företaget har definierat och genomfört en dubbel väsentlighetsanalys och därigenom identifierat dess väsentliga inverkan, risker och möjligheter samt de intressenter som kan påverka eller påverkas av företaget, såväl som att företaget fastställt och inkluderat dess värdekedja i analysen.

Informationens väsentlighet

4.12När företaget har identifierat sina väsentliga områden återstår att bedöma informationens väsentlighet för att identifiera vilka upplysningskrav som finns. För att få en fullständig bild av företagets process för upprättandet av hållbarhetsrapporten behöver revisorn inhämta förståelse för hur företaget har bedömt informationens väsentlighet och den process som beskrivs enligt ESRS, för att komma fram till vilka upplysningskrav företaget ska rapportera.

Användning av servicebyrå

4.13Om ett företag anlitar en servicebyrå helt eller delvis för upprättandet och/eller inhämtande av information till hållbarhetsrapporten ska revisorn inhämta en förståelse för hur företaget använder servicebyråns tjänster för att förbereda rapporten, inklusive:

  • karaktären på de tjänster som servicebyrån tillhandahåller,

  • tjänsternas betydelse för företaget inklusive hur dessa eventuellt påverkar företagets interna kontroll,

  • graden av samverkan mellan servicebyråns verksamhet och företagets verksamhet, och

  • karaktären på relationen mellan företaget och servicebyrån inklusive relevanta avtalsförhållanden.

4.14Om revisorn inte har möjlighet att inhämta tillräcklig förståelse enbart från företaget kan revisorn erhålla den förståelse som krävs genom andra åtgärder. Detta kan ske genom exempelvis en eller flera av följande granskningsåtgärder:

  • Inhämta en typ 1- eller typ 2-rapport, enligt ISAE 3402 Bestyrkanderapporter om kontroller på en servicebyrå, om sådan finns att tillgå.

  • Kontakta servicebyrån via företaget för att inhämta information.

  • Besöka servicebyrån och utföra granskningsåtgärder som ger nödvändig information om de relevanta kontrollerna hos servicebyrån.

  • Anlita en annan revisor för att utföra granskningsåtgärder som ger nödvändig information om de relevanta kontrollerna hos servicebyrån.

Planering av de granskningsåtgärder som ska utföras

4.15Revisorn planerar granskningsåtgärder på grundval av den information som erhållits under planeringsfasen i granskningen, vilket inbegriper att revisorn utarbetar:

  • Strategin för bestyrkandeuppdraget, som baseras på analys av riskerna för att den rapporterade informationen inte uppfyller kraven i/på

    • årsredovisningslagen, inklusive överrensstämmelse med ESRS, och/eller

    • den process som företaget tillämpar för att identifiera den information som ska rapporteras i enlighet med ESRS, och/eller

    • digital märkning (ESEF), och/eller

    • EU:s gröna taxonomiförordning artikel 8 avseende rapportering.

  • De väsentlighetsnivåer i den kvantitativa informationen där bedömningen eller besluten från användarna av hållbarhetsinformationen sannolikt kommer att påverkas om ett utelämnande eller en felaktighet av information föreligger. Eftersom hållbarhetsinformation är av olika slag definierar revisorn väsentlighetsnivåer för respektive hållbarhetsområde i den omfattning som behövs.

  • Granskningsplanen som definierar arten och omfattningen av de granskningsåtgärder som ska utföras, inbegripet:

    • arbete som ska utföras i de enheter som omfattas av hållbarhetsrapporten: företaget, dess dotterföretag, intresseföretag, joint-ventures och i förekommande fall enheter i värdekedjan,

    • arbete som ska utföras av extern part på uppdrag av revisorn,

    • arbete som ska utföras av intern specialist,

    • arbete som skall utföras tillsammans med:

      • företagets finansiella revisor, finansiella revisorer i dess dotterföretag, intresseföretag, joint-ventures respektive i förekommande fall för enheterna i värdekedjan,

      • tredje parter som anlitas av företaget, dess dotterföretag, intresseföretag, joint-ventures eller i förekommande fall enheter i dess värdekedja, när det gäller viss hållbarhetsinformation eller vissa delar som rör sådan information,

    • granskning och övervakning av det arbete som ska utföras av medlemmarna i uppdragsteamet, inklusive den granskning och tillsyn som ska utföras av den ansvarige revisorn.

  • Tidsplanen för uppdraget och sammansättningen av uppdragsteamet.

4.16Under uppdragets gång kan revisorn besluta att ändra de planerade granskningsåtgärderna baserat på den erhållna informationen. Detta kan leda till att revisorn ändrar de initialt planerade granskningsåtgärderna och planerar andra eller ytterligare granskningsåtgärder.

Särskilda överväganden vid konsoliderad hållbarhetsrapport

4.17Om företaget är ett moderföretag i en koncern och upprättar en konsoliderad hållbarhetsrapport för koncernen beaktar revisorn företagets process för bedömning av väsentlig inverkan, risker och möjligheter för den konsoliderade hållbarhetsrapporteringen. Revisorn inhämtar förståelse för hur alla enheter som omfattas av den konsoliderade hållbarhetsrapporten har inkluderats när rapporten upprättades.

4.18Revisorn bestämmer karaktären på de eventuella granskningsåtgärder som vidtas på olika enheter av företaget och kommunicerar i tillämpliga fall detta till andra revisorer som är inblandade i den översiktliga granskningen. Involveringen av enhetsrevisorer är ett område för professionell bedömning. Förhållanden att överväga innefattar hur väsentlig enhetens hållbarhetsinformation är och risken för felaktigheter i den samt revisorns förståelse av i vilken grad den interna kontrollen av upprättandet av sådan information är centraliserad eller decentraliserad. I bedömningen beaktas också erfarenhet och kompetens i granskningsteamen.

Kommunikation med styrelse

4.19Revisorn bör informera styrelsen översiktligt om granskningens planerade omfattning och inriktning avseende hållbarhetsrapporten. Vid eventuella förändringar i de planerade granskningsåtgärderna bör revisorn bedöma om dessa förändringar och de omständigheter som föranleder förändringarna bör kommuniceras till styrelsen.

5. Granskningens genomförande

5.1Revisorn ska utforma och utföra granskningsåtgärder med beaktande av den förståelse som inhämtats under riskbedömningsfasen för företagets egna processer för att upprätta en hållbarhetsrapport. Revisorn ska utföra dessa granskningsåtgärder för att, i de identifierade områdena, hantera de risker för att en väsentlig felaktighet i hållbarhetsrapporten sannolikt kan uppkomma för att i sin tur uppnå stöd för revisorns uttalande med begränsad säkerhet.

5.2Revisorn ska göra förfrågningar, till lämpliga personer som ansvarar för frågor kopplade till hållbarhetsrapporteringen, och utföra analytisk granskning och vidta andra översiktliga granskningsåtgärder för att göra det möjligt för revisorn att dra en slutsats i enlighet med punkt 5.1.

5.3Relevanta förfrågningar enligt punkt 5.2 kan exempelvis beröra:

  • om hållbarhetsrapporten har upprättats och presenterats i enlighet med ÅRL, ESRS, och EU:s gröna taxonomiförordning,

  • om det gjorts några ändringar i redovisningsprinciper eller i metoderna för att tillämpa dem,

  • ovanliga eller komplicerade situationer som kan ha påverkat hållbarhetsrapporten, som exempelvis ett företagsförvärv eller en avyttring av en verksamhetsgren, eller andra ändringar i företagets affärsverksamhet,

  • eventuella betydelsefulla ändringar i intern kontroll och om den möjliga påverkan som sådana ändringar har på upprättandet av hållbarhetsinformation,

  • om hållbarhetsrapporten innehåller några kända felaktigheter som inte är rättade,

  • omständigheter som orsakat frågor under den översiktliga granskningen,

  • kännedom om några oegentligheter eller misstänkta oegentligheter som påverkar företaget och där någon av följande är inblandad

    1. företagsledningen,

    2. anställda som har en viktig roll i den interna kontrollen, eller

    3. andra där en oegentlighet kan ha en väsentlig påverkan på hållbarhetsrapporten,

  • kännedom om några anklagelser om oegentligheter eller misstänkta oegentligheter som påverkar företagets hållbarhetsrapport och som kommunicerats av anställda, tidigare anställda, analytiker, reglerande myndigheter eller andra,

  • kännedom om någon verklig eller möjlig bristande efterlevnad av lagar och föreskrifter som kan ha en väsentlig påverkan på hållbarhetsrapporten.

Konsoliderad hållbarhetsrapport

5.4Om företaget utarbetar en hållbarhetsrapport på konsoliderad nivå granskar revisorn att företaget har utfört sin bedömning av väsentlig inverkan, risker och möjligheter för den konsoliderade hållbarhetsrapporteringen och att företaget har säkerställt att alla enheter som ska omfattas, omfattas på ett sätt som gör det möjligt att identifiera väsentlig inverkan, risker och möjligheter.

5.5Om företaget identifierar betydande skillnader mellan väsentlig inverkan, risker eller möjligheter på konsoliderad nivå och väsentlig inverkan, risker eller möjligheter för ett eller flera av dess ingående företag, granskar revisorn att företaget tillhandahåller en adekvat beskrivning av inverkan, riskerna och möjligheterna, beroende på vad som är lämpligt, för det eller de berörda företagen.

Hållbarhetsrapportens upprättande

5.6Revisorn ska granska att företaget i sin hållbarhetsrapport har angett den allmänna inriktningen för upprättandet av hållbarhetsrapporten så att det går att förstå hur den har upprättats (grund för upprättande), inklusive omfattningen av konsolideringen, informationen om värdekedjan och de eventuella undantag från upplysningskraven som har tillämpats.

5.7Revisorn ska också granska att företaget presenterar information som rör den egna verksamheten och information som rör värdekedjan var för sig.

Övergripande presentation av information i hållbarhetsrapporten

5.8Hur informationen presenteras i hållbarhetsrapporten är avgörande för att säkerställa att den går att läsa och förstå för de avsedda användarna.

5.9Revisorn ska granska:

  • att informationen presenteras i ett särskilt avsnitt i förvaltningsberättelsen och på ett sätt som gör det möjligt att skilja den från annan information som ingår i förvaltningsberättelsen,

  • att informationen är uppdelad i fyra avsnitt i följande ordning: allmän information, miljöinformation, information om socialt ansvar och information om företagsstyrning,

  • att information som införlivas genom hänvisning till olika källor, införlivas på ett sätt som uppfyller kraven i ESRS 1 punkt 9.1,

  • att när ytterligare information införlivas, som härrör från annan lagstiftning (exempelvis kraven om upplysning i årsredovisningslagen avseende tillståndspliktig verksamhet) som kräver rapportering av hållbarhetsinformation eller från allmänt accepterade standarder och/eller ramverk för hållbarhetsinformation, att villkoren för ett sådant införlivande är uppfyllda, och

  • att information som är kopplad till årsredovisningens övriga delar har en tydlig beskrivning eller en direkt hänvisning för att möjliggöra att informationen kan länkas samman.

Granskning av den process som företaget har genomfört för att identifiera rapporterad hållbarhetsinformation dvs. granskning av företagets dubbla väsentlighetsanalys

5.10Revisorn ska granska att företaget har utformat och implementerat en process i enlighet med företagets beskrivning i IRO-1 i ESRS 2 . Processen ska göra det möjligt att identifiera dess inverkan, risker och möjligheter och som innefattar:

  • identifiering av intressenter som kan påverka eller påverkas av företaget, och

  • fastställande av inverkansväsentlighet och finansiell väsentlighet.

5.11Revisorn utvärderar företagets process och tillvägagångssätt för att identifiera områden som hållbarhetsrapporten ska omfatta. Som stöd för utvärderingen kan revisorn reflektera över om tillvägagångssättet bygger på allmänt accepterad praxis och erkända metoder.

Utvärderingen ska göras med beaktande av att det finns två huvudgrupper av intressenter (en och samma intressent kan tillhöra båda grupperna):

  1. De berörda intressenterna, d.v.s. de individer eller grupper vars intressen påverkas eller kan påverkas, positivt eller negativt, av företagets verksamhet och dess direkta och indirekta affärsförbindelser i hela dess värdekedja.

  2. Användare av hållbarhetsinformationen, d.v.s. de primära användarna av finansiell rapportering för allmänna ändamål (befintliga och potentiella investerare, långivare och andra fordringsägare, inklusive kapitalförvaltare, kreditinstitut, försäkringsföretag) samt andra användare, inklusive företagets samarbetspartners, fackföreningar och arbetsmarknadens parter, civilsamhället och icke-statliga organisationer, myndigheter, analytiker och akademin.

5.12Revisorn bedömer företagets tillvägagångssätt för att fastställa inverkansväsentlighet för var och en av de hållbarhetsfrågor som omfattas av ESRS, och i förekommande fall därutöver enhetsspecifika hållbarhetsfrågor, och i synnerhet om företagets tillvägagångssätt följer de steg som definieras i ESRS 1:

  1. förstå sammanhanget i förhållande till företagets inverkan, inklusive dess verksamhet, affärsrelationer och intressenter,

  2. identifiera faktisk och potentiell inverkan, både negativ och positiv, bland annat genom dialog med berörda intressenter och experter (i detta steg kan företaget förlita sig på forskning om inverkan på hållbarhetsfrågor),

  3. bedöma väsentligheten i dess faktiska och potentiella inverkan, samt

  4. fastställa de väsentliga områdena (i detta steg ska företaget anta kvantitativa och/eller kvalitativa tröskelvärden för att avgöra vilken inverkan som ska omfattas av hållbarhetsrapporten).

5.13Dessutom bedömer revisorn företagets tillvägagångssätt för att utvärdera dess negativa respektive positiva inverkan genom att bedöma relevansen i:

  • i förekommande fall, den process för tillbörlig aktsamhet avseende hållbarhet som definierats och genomförts av företaget, inklusive de kriterier som används för att fastställa allvarlighetsgraden för faktiskt negativ inverkan samt allvarlighetsgrad och sannolikheten för potentiell negativ inverkan, samt

  • den metod som företaget har definierat och använt, särskilt med beaktande på de kriterier som används för att fastställa skalan och omfattningen för faktisk positiv inverkan samt skala, omfattning och sannolikhet för potentiell positiv inverkan.

5.14Revisorn bedömer företagets tillvägagångssätt för att fastställa finansiell väsentlighet. För detta ändamål granskar revisorn särskilt att företaget har definierat sin finansiella väsentlighet efter att ha beaktat såväl faktiska som potentiella risker och möjligheter med särskild hänsyn till följande faktorer:

  • Förekomsten av beroenden av naturresurser och sociala resurser som källor till finansiella effekter, och

  • deras klassificering som källor till risker eller möjligheter.

Granskning av information i hållbarhetsrapporten

5.15Under planeringen av granskningsuppdraget väljer revisorn vilken information som ska granskas baserat på kvalitativa och kvantitativa bedömningar kopplat till bland annat fastställda väsentlighetsnivåer för granskningen.

5.16För att granska den utvalda informationen använder revisorn granskningstekniker som är lämpliga för den information som ska verifieras.

5.17Dessa granskningstekniker kan omfatta:

  • förfrågningar,

  • analytiska åtgärder,

  • observationer och inspektioner,

  • använda databaser eller riktmärken, inklusive sektorspecifika sådana,

Beroende på riskbedömning eller andra omständigheter kan ytterligare granskningstekniker vara nödvändiga.

5.18När revisorn fattar beslut om vilka granskningsåtgärder som ska utföras, inklusive i tillämpliga fall avseende andra enheter i koncernen, tar revisorn hänsyn till det faktum att vissa av dessa åtgärder kan kräva att granskning utförs på plats.

5.19När hållbarhetsrevisorn beslutar att använda specialister, eller att använda det arbete som utförts av en tredje part, annan än företagets finansiella revisor och finansiella revisor i dess dotterföretag och enheter i dess värdekedja som anlitats av företaget, dess dotterföretag eller enheter i dess värdekedja, bedömer hållbarhetsrevisorn om de bevis som erhållits genom denna användning är tillräckliga och ändamålsenliga och avgör om det är nödvändigt att utföra ytterligare arbete.

5.20När revisorn utformar granskningsåtgärder för uppskattningar ska revisorn:

  1. Utvärdera om:

    1. Företagsledningen på ett lämpligt sätt har tillämpat kraven i de tillämpliga kriterierna (ESRS) som är relevanta för uppskattningar; och

    2. Metoderna för att utveckla uppskattningar är lämpliga och har tillämpats konsekvent, och

    3. Eventuella ändringar i rapporterade uppskattningar, eller förändringar från föregående period i den metod som används för att ta fram uppskattningar, är lämpliga under omständigheterna; och

  2. Överväga om andra förfaranden är nödvändiga under omständigheterna.

5.21Hållbarhetsrapportering enligt ESRS omfattar både historisk och framåtblickande information såsom scenarioanalyser eller upplysningar om de förväntade finansiella effekterna på kort- medel- och lång sikt pga. väsentlig hållbarhetsrelaterad inverkan, risker och möjligheter. Avseende framåtblickande information ska revisorn fokusera sina granskningsinsatser på om hållbarhetsrapporten ger användarna rättvisande information om företagets processer.

5.22Vid genomförandet av olika granskningsåtgärder kommer revisorn ta del av information som antingen kan komma från en extern informationskälla eller tagits fram av företaget. Internt framtagen information kan antingen vara information framtagen av specialist som anlitats av företaget eller av företagets egen personal. Vid en översiktlig granskning finns inte lika långtgående krav på att utvärdera relevans och tillförlitlighet i informationen som används som vid en revision. Dock måste revisorn utöva sin professionella skepticism och reflektera över relevans och tillförlitlighet i den information som erhålls vid granskningen, och då framförallt om det är information som har tagits fram av företaget.

5.23Se även separat bilaga 1 med exempel på granskningsåtgärder.

Övergripande genomgång av hållbarhetsrapporten

5.24Revisorn ska läsa hållbarhetsrapporten i sin helhet, inkluderande både den information som redovisas i hållbarhetsrapporten och som varit föremål för särskilda granskningsåtgärder och den information som inte har varit föremål för särskilda granskningsåtgärder.

5.25Den övergripande genomläsningen syftar till att göra en övergripande bedömning av relevansen av hållbarhetsrapporten som helhet, innefattande både struktur och innehåll.

5.26Genomläsningen syftar även till att, specifikt för den information som inte varit föremål för särskilda granskningsåtgärder, bedöma dess förenlighet med den hållbarhetsinformation som har varit föremål för granskning och resultatet från genomförd granskning, inklusive information som erhållits när revisorn inhämtat förståelse för företaget, dess verksamhet och dess värdekedja.

5.27Om några uppenbara oförenligheter identifieras diskuterar revisorn oförenligheterna och eventuella ändringar som behöver göras med de personer som är ansvariga för upprättandet av hållbarhetsrapporten.

Information enligt EU:s gröna taxonomiförordning

5.28Revisorn granskar att den rapporterade informationen lämnas och presenteras i enlighet med kraven i ESRS 1 och i referensramen för EU:s gröna taxonomiförordning (taxonomin), nämligen att

  • information lämnas, i tabell och text, i enlighet med EU:s gröna taxonomiförordning artikel 8 och därtill hörande delegerade rättsakter;

  • informationen presenteras i en tydlig identifierbar del av miljöavsnittet i hållbarhetsrapporten, och

  • informationen överensstämmer med de regler för offentliggörande som anges i bilagorna till referensramen för taxonomin.

Granskning av information som presenteras enligt EU:s gröna taxonomiförordning artikel 8

5.29Precis som för informationen i hållbarhetsrapporten i stort har revisorn en riskbaserad ansats för att bestämma vilken information inom ramen för taxonomin som ska granskas.

5.30Avseende de ekonomiska verksamheter som företaget har fastställt omfattas av taxonomin granskar revisorn:

  • att dessa verksamheter ingår i förteckningen över ekonomiska verksamheter som omfattas och uppfyller definitionerna i referensramen för taxonomin,

  • att den information som lämnas om dessa verksamheter uppfyller de villkor som fastställs i referensramen för taxonomin, inklusive det format i vilket dessa verksamheter presenteras, och

  • att väsentlig information inte utelämnats utifrån den kunskap revisorn har om företagets verksamhet och övergripande genomläsning av den presenterade finansiella informationen.

5.31Revisorn ska granska företagets utvärdering av de ekonomiska verksamheternas förenlighet med taxonomin. I denna bedömning ska företaget utvärdera om de ekonomiska verksamheterna uppfyller de samlade kraven som anges i referensramen för taxonomin. Dessa krav innebär att de ekonomiska verksamheterna måste ge ett betydande bidrag enligt de tekniska kriterierna, inte orsaka betydande skada och följa minimiskyddsåtgärder.

5.32Som en del av granskningen ska revisorn särskilt:

  • bedöma de val som företaget har gjort när det gäller att ta hänsyn till bindande riktlinjer och andra tillämpliga vägledningar till exempel tolkningar, vanliga frågor eller andra riktlinjer, yttranden och kommentarer från Europeiska kommissionen och EU:s plattform hållbar finansiering;

  • bedöma annan kvalitativ information som tillhandahålls i enlighet med kraven i artikel 8 i taxonomin;

  • avseende efterlevnad av minimiskyddsåtgärder:

    • kontrollera att företagets analys av efterlevnaden av minimiskyddsåtgärder omfattar alla områden: mänskliga rättigheter, antikorruption, beskattning och rättvis konkurrens;

    • ta hänsyn till den information som erhållits som en del av processen för att få en förståelse för företaget och dess omgivning och som rör:

      • eventuella kontroverser som företaget har ställts inför eller står inför;

      • de förfaranden för tillbörlig aktsamhet som företaget tillämpar, inklusive de som syftar till att identifiera, förebygga, mildra eller åtgärda faktisk och potentiell negativ inverkan i samband med dess verksamhet och, i tillämpliga fall, verksamheten i dess dotterföretag och enheter i dess värdekedja;

      • skälen till att företaget i förekommande fall inte kan identifiera, förebygga, mildra eller avhjälpa den negativa inverkan som identifierats;

    • när det gäller efterlevnaden av tekniska kriterier, inklusive inte orsaka betydande skada, bedöma de metoder som använts, de viktigaste antagandena och de uppskattningar som företaget använt.

Resultatindikatorer

5.33Revisorn granskar att resultatindikatorerna och den åtföljande informationen har definierats i enlighet med taxonomireglerna.

5.34I detta sammanhang ska revisorn särskilt:

  • verifiera företagets avstämningar mot de finansiella rapporterna och/eller mot de övriga uppgifterna i förvaltningsberättelsen, och

  • granska de matematiska beräkningarna av resultatindikatorerna.

5.35Revisorn anpassar sitt arbete efter de resultatindikatorer som rapporteras. Taxonomiförordningen föreskriver att olika resultatindikatorer ska rapporteras för icke-finansiella respektive för olika typer av finansiella företag.

Koppling till de finansiella rapporterna och hållbarhetsrapporten som helhet

5.36Revisorn granskar att de redovisningsuppgifter som krävs för att utarbeta den information som omfattas av bestyrkandeuppdraget överensstämmer med de finansiella rapporterna och diskuterar vid behov med företagets finansiella revisor.

5.37Revisorn granskar att informationen som presenteras enligt EU:s gröna taxonomiförordning överensstämmer med den övriga hållbarhetsinformation som redovisas i hållbarhetsrapporten och i synnerhet den information som definieras i ESRS E1, E2, E3, E4 och E5.

5.38Revisorn läser hela årsredovisningsdokumentet, särskilt kvalitativ information och, i tillämpliga fall, bedömningar och uppskattningar, för att identifiera all information som rör taxonomin som skulle framstå som uppenbart inkonsekvent.

Annan information

5.39I och med att hållbarhetsrapporten ska ingå som en del i förvaltningsberättelsen är också hållbarhetsrapporten en del av årsredovisningsdokumentet och därmed åligger det revisorn att läsa:

  • den information som lämnas i de delar av förvaltningsberättelsen som inte avser hållbarhetsrapporten,

  • eventuell annan frivilligt lämnad hållbarhetsinformation,

  • de finansiella rapporterna, och

  • övrig annan information som finns i årsredovisningsdokumentet,

för att bedöma om de iakttagelser som gjorts under genomförd granskning, inklusive det arbete som utförts för att skaffa sig en förståelse för företaget och dess verksamhet, överensstämmer med förvaltningsberättelsen i övrigt, de finansiella rapporterna samt övrig annan information i årsredovisningsdokumentet.

5.40Om några uppenbara oförenligheter identifieras diskuterar revisorn oförenligheterna och eventuella ändringar som behöver göras med de som är ansvariga för hållbarhetsrapporten och, vid behov, med företagets finansiella revisor.

Företagsledningens uttalande

5.41I samband med granskningen av hållbarhetsrapporten ska revisorn även begära in ett skriftligt uttalande från företagsledningen där det framgår att företagsledningen:

  • är ansvariga för att hållbarhetsrapporten har upprättats i enlighet med årsredovisningslagen och att den är riktig och fullständig (specifikt vad gäller omfattningen av alla ingående enheter),

  • är ansvariga för införandet av sådan intern kontroll som de bedömer är nödvändig för att kunna upprätta en hållbarhetsrapport som inte innehåller väsentliga felaktigheter, vare sig dessa beror på oegentligheter eller misstag, och

  • de har tillhandahållit all information och dokumentation som är relevant för att utföra en granskning av hållbarhetsrapporten.

  • anser att de icke rättade felaktigheterna, som kommit fram under den översiktliga granskningen och som revisorn har ställt samman både individuellt och sammantaget har oväsentlig påverkan på hållbarhetsrapporten sett som helhet; en sammanfattning av sådana poster innefattas i eller är bifogad de skrivna uttalandena,

  • har upplyst revisorn om alla viktiga fakta rörande de oegentligheter eller misstänkta oegentligheter som kan ha påverkat företaget och som företagsledningen känner till,

  • har upplyst revisorn om resultaten av sin bedömning av riskerna för att hållbarhetsrapporten kan vara väsentligt felaktig på grund av oegentligheter,

  • har upplyst revisorn om alla kända faktiska eller möjliga fall där företaget brustit i efterlevnaden av lagar och föreskrifter vars påverkan ska beaktas när hållbarhetsrapporten upprättas samt att den

  • har upplyst revisorn om alla viktiga händelser som har inträffat efter balansdagen och fram till dagen för dateringen av revisorns granskningsberättelse och som kan kräva ändring av eller upplysningar i hållbarhetsrapporten enligt ESRS.

5.42Vidare bör det skriftliga uttalandet från företagsledningen innehålla specifika kommentarer kring styrelsens och företagsledningens ansvar gällande:

  • uppskattningar där metoderna ska vara lämpliga och tillämpas konsekvent samt om eventuella ändringar sker mellan rapporteringsperioderna så ska dessa förändringar vara lämpliga under omständigheterna, och

  • för framåtblickande information även att informationen om företagets processer ger en rättvisande bild för användarna.

5.43I de fall ett dotterföretag i en koncern uppfyller kriterierna enligt årsredovisningslagen och inte har egna noterade värdepapper på en reglerad marknad, så kan dotterföretaget uppfylla kraven på att upprätta en hållbarhetsrapport genom att hänvisa uppåt till koncernens hållbarhetsrapport. När ett dotterföretag inte självt upprättar en hållbarhetsrapport utan i stället hänvisar till en hållbarhetsrapport för koncernen upprättad av ett överordnat moderföretag ska revisorn förvissa sig om att företaget omfattas av den hållbarhetsrapport som hänvisas till. Den finansiella revisorn för dotterföretaget kan exempelvis inhämta en bekräftelse från koncernrevisorn eller inhämta ett skriftligt uttalande från företagsledningen där det framgår att styrelsen och företagsledningen är ansvariga för att dotterföretaget är inkluderat i koncernens hållbarhetsrapport.

5.44Ett dotterföretag som nyttjar rapporteringsundantaget genom att hänvisa till ett moderföretags hållbarhetsrapport för koncernen ska i förvaltningsberättelsen lämna vissa uppgifter, däribland webblänk till moderföretagets förvaltningsberättelse. Av propositionen Nya regler om hållbarhetsredovisning framgår att det inte bör finnas några hinder mot att det anses vara tillräckligt att dotterföretaget inkluderar en länk till webbplatsen där innehållet läggs upp senare.

6 Revisorns rapportering

Slutsatser från granskningen

6.1Revisorn ska dra en slutsats om hållbarhetsrapporten innehåller väsentliga felaktigheter eller inte. Revisorn ska överväga om bevis som har inhämtats är tillräckliga och lämpliga och utvärdera om icke rättade felaktigheter är väsentliga, enskilt eller sammantaget.

6.2Om revisorn inte kan inhämta tillräckliga och ändamålsenliga bevis, finns en begränsning av inriktning och omfattning och revisorn ska lämna ett uttalande med reservation, avstå från att lämna ett uttalande eller avgå från uppdraget.

Granskningsberättelsen

6.3Syfte: Detta avsnitt ger vägledning om utformningen av den granskningsberättelse över hållbarhetsrapport som lämnas som ett resultat av revisorns granskning. Uttalande lämnas i revisionsberättelsen alternativt i en fristående granskningsberättelse. Uttalandet ska ha rubriken ”Revisors granskningsberättelse över Företaget XYZs lagstadgade hållbarhetsrapport”.

Vid en frivilligt upprättad hållbarhetsrapport enligt punkt 1.14 ska rubriken istället lyda ”Revisorns granskningsberättelse över Företaget XYZs hållbarhetsrapport”.

6.4Uttalande i revisionsberättelsen eller fristående granskningsberättelse: Av 9 kap. 5 § ABL framgår att revisorn efter varje räkenskapsår ska lämna en revisionsberättelse över de finansiella rapporterna och en granskningsberättelse över hållbarhetsrapporten till företaget. Om företaget är ett moderföretag, ska revisorn även lämna en koncernrevisionsberättelse och en granskningsberättelse över hållbarhetsrapporten för koncernen i stället för företaget. Om samma revisor utför revisionen av de finansiella rapporterna och granskningen av hållbarhetsrapporten får granskningsberättelsen över hållbarhetsrapporten tas in som ett särskilt avsnitt i revisionsberättelsen. Om samma revisionsbyrå har utsetts för båda uppdragen men det är olika huvudansvariga revisorer för respektive uppdrag ska det anges vem som är huvudansvarig för respektive del.

6.5Övriga standarder för hållbarhetsrapportering: I en hållbarhetsrapport enligt ESRS kan ett företag välja att inkludera ytterligare upplysningar i enlighet med punkt 3.12-13. I detta fall kan revisorn lämna ett separat yttrande i enlighet med punkt 3.14–15.

6.6Innehåll och struktur på revisorns uttalande avseende lagstadgad hållbarhetsrapport: Strukturen på uttalandet följer ISAE 3000 (omarbetad) och ska innehålla följande delar:

  1. Revisorns uttalande.

  2. Grund för uttalande.

  3. Styrelsens och verkställande direktörens ansvar.

  4. Revisorns ansvar.

Revisorns uttalande

6.7Revisorns uttalande: För att uppfylla lagens krav ska revisionsberättelsen i avsnittet ”Rapport om andra krav enligt lagar och andra författningar” innehålla ett uttalande med begränsad säkerhet vad gäller om den lagstadgade hållbarhetsrapporten har upprättats i överensstämmelse med tillämplig lag om årsredovisning. För samtliga punkter i 3.3 ska revisorn uttala sig antingen med ett omodifierat eller modifierat uttalande.

6.8Revisorns uttalande vid bestyrkande med begränsad säkerhet: Vid översiktlig granskning görs uttalandet i negativ form. En bestyrkanderapport med omodifierat uttalande lämnas när granskningen inte har lett till slutsatsen att hållbarhetsrapporten i sin helhet inte uppfyller alla relevanta krav. Vid översiktlig granskning formulerar revisorn avsnittet i granskningsrapporten om granskningens inriktning och omfattning så att det klart framgår att målet är begränsat jämfört med målet för en revision.

6.9Exempel: Revisorns omodifierade uttalande vid ett bestyrkande med begränsad säkerhet

Grundat på [min/vår] översiktliga granskning som beskrivs i avsnittet Revisorns ansvar har det inte kommit fram några omständigheter som ger [mig/oss] anledning att anse att hållbarhetsrapporten inte, i allt väsentligt, är upprättad i enlighet med årsredovisningslagen vilket inbegriper

  • om hållbarhetsrapporten uppfyller kraven i ESRS,

  • om den process som företaget har genomfört för att identifiera rapporterad hållbarhetsinformation har utförts såsom den beskrivs i hållbarhetsrapporten [ESRS 2 IRO-1],

  • efterlevnaden av kravet på att märka hållbarhetsrapportering i ett enhetligt elektroniskt rapporteringsformat ,och

  • efterlevnaden av rapporteringskraven i EU:s gröna taxonomiförordning artikel 8.

6.10Modifierat uttalande: Revisorn kan inte alltid i alla avseenden komma fram till en omodifierad slutsats utifrån sin granskning av en hållbarhetsrapporten. På grundval av sin professionella bedömning utformar revisorn då en slutsats med reservation eller en slutsats om att han eller hon avstår från att uttala sig* eller ett uttalande med avvikande mening. * om revisorn överväger att avstå från att uttala sig bör revisorn hämta vägledning från ISAE 3000 (omarbetad) p.74–77.

Grund för uttalande

6.11Ett separat avsnitt ska upprättas som har rubriken "Grund för uttalande" och det ska följa direkt efter avsnittet "Uttalande". Det ska framgå att granskningen utförts i enlighet med denna rekommendation och finnas en hänvisning till avsnittet "Revisorns ansvar".

6.12Detta avsnitt ska också ange om revisorn anser att de bevis han eller hon har inhämtat är tillräckliga och ändamålsenliga som grund för sitt uttalande.

6.13Avsnittet kan ha följande form:

Jag (Vi) har utfört granskningen enligt FARs rekommendation RevR 19 Revisorns översiktliga granskning av den lagstadgade hållbarhetsrapporten. Mitt (Vårt) ansvar enligt denna rekommendation beskrivs närmare i avsnittet Revisorns ansvar.

Jag (Vi) anser att de bevis jag (vi) har inhämtat är tillräckliga och ändamålsenliga som grund för mitt (vårt) uttalande

6.14Om revisorn inte har kunnat erhålla tillräckliga och/eller ändamålsenliga bevis för sin granskning av hållbarhetsrapporten kan sista meningen ha följande form:

Jag (Vi) har inte kunnat inhämta tillräckliga och ändamålsenliga bevis som grund för mitt (vårt) uttalande.

Upplysningar av särskild betydelse och övriga upplysningar

6.15Upplysningar av särskild betydelse: I vissa fall kan en upplysning av särskild betydelse lämnas som hänvisar till information i hållbarhetsrapporten av stor vikt för en korrekt tolkning av den helhetssyn som rapporten förmedlar. En upplysning kan exempelvis bli nödvändig om det föreligger stora osäkerheter i uppskattningar och bedömningar och de inneboende mätnings- eller utvärderingsosäkerheterna bedöms vara grundläggande för användarnas förståelse av hållbarhetsinformationen och kan då beskrivas i hållbarhetsrapporten. En upplysning av särskild betydelse kan då lämnas, under förutsättning att det rapporterande företaget tydligt anger detta faktum i hållbarhetsrapporten.

6.16Övriga upplysningar: Övriga upplysningar avser ett förhållande som varken är eller förväntas vara presenterat i hållbarhetsrapporten men som revisorn finner det nödvändigt att fästa läsarens uppmärksamhet på i revisionsberättelsen/granskningsberättelsen. Övriga upplysningar har fokus på själva granskningsuppdraget, vilket är anledningen till att någon beskrivning inte förväntas återfinnas i hållbarhetsrapporten, och berör sådant som är relevant för läsarens förståelse av granskningen, revisorns ansvar eller revisionsberättelsen/granskningsberättelsen. Övriga upplysningar kan lämnas när det är ett förstaårsuppdrag eller att jämförelsetalen granskats av en annan revisor..

Styrelsen och verkställande direktörens ansvar

6.17ISAE 3000 (omarbetad) kräver att rapporten innehåller ett uttalande för att identifiera den ansvariga parten och den som gör mätningar eller värderingar, om det är någon annan, och för att beskriva deras ansvarsområden och revisorns ansvarsområden.

6.18Detta avsnitt ska ha rubriken "Styrelsens [och verkställande direktörens] ansvar ” och ska beskriva dessa parters ansvar för upprättandet av hållbarhetsrapporten och för sådan intern kontroll som de bedömer som nödvändig för att kunna upprätta en hållbarhetsrapport som inte innehåller väsentliga felaktigheter, vare sig dessa beror på oegentligheter eller misstag.

6.19Avsnittet kan ha följande form:

Det är styrelsen [och verkställande direktören] som har ansvaret för att hållbarhetsrapporten har upprättats i enlighet med 6 kap. 12–12 f §§ årsredovisningslagen, och för att det finns en sådan intern kontroll som styrelsen och verkställande direktören bedömer är nödvändig för att upprätta hållbarhetsrapporten utan väsentliga felaktigheter, vare sig dessa beror på oegentligheter eller misstag.

Revisorns ansvar

6.20Revisionsberättelsen ska innehålla ett avsnitt med rubriken ”Revisorns ansvar " och där beskriva att revisorns uppgift är att uttala en slutsats grundad på den översiktliga granskningen om det har kommit fram några omständigheter som ger honom eller henne anledning att anse att hållbarhetsapporten inte, i allt väsentligt, är upprättad i enlighet med årsredovisningslagens krav.

6.21Det ska framgå att revisorn har planerat och genomfört sin granskning för att uppnå begränsad säkerhet.

6.22Det ska framgå vad ett uppdrag med begränsad säkerhet innebär, dvs att en översiktlig granskning har en annan inriktning och en betydligt mindre omfattning jämfört med den inriktning och omfattning som en revision enligt International Standards on Auditing och god revisionssed i övrigt har.

6.23Det ska finnas ett uttalande om att revisionsföretaget där revisorn arbetar tillämpar International Standard on Quality Management 1 eller andra yrkesmässiga krav, eller krav i lag eller annan författning, som är minst lika höga som ISQM 1.

6.24Avsnittet ska också innehålla en kort beskrivning av att granskningen innefattat olika åtgärder. Avsnittet ska innehålla en sammanfattning av det utförda arbetet som hjälper de avsedda användarna att förstå revisorns slutsats.

6.25Det är viktigt att sammanfattningen skrivs på ett objektivt sätt som ger avsedda användare möjlighet att förstå det arbete som utförts som grund för revisorns uttalande. I många fall kommer det inte att innebära att beskriva hela arbetsplanen i detalj, men å andra sidan är det viktigt att den inte sammanfattas så kortfattat att den blir tvetydig, eller skrivs på ett sätt som är överdrivet eller förskönat.

6.26Avsnittet ska åtminstone ange följande:

Granskningsåtgärderna omfattar huvudsakligen

  1. om hållbarhetsrapporten uppfyller årsredovisningslagens krav, inklusive överensstämmelse med ESRS,

  2. om den process som företaget genomfört för att identifiera rapporterad information har utförts såsom den beskrivs i hållbarhetsrapporten [ESRS 2 IRO-1],

  3. efterlevnaden av kravet att märka hållbarhetsrapportering i ett enhetligt elektroniskt rapporteringsformat, och

  4. efterlevnaden av rapporteringskraven i EU:s gröna taxonomiförordning artikel 8.

Fristående granskningsberättelse avseende lagstadgad hållbarhetsrapport

6.27Fristående granskningsberättelse ska följa strukturen som anges i punkt 6.6 med följande tillägg:

  1. En titel som tydligt anger att rapporten avser en granskningsberättelse över en hållbarhetsrapport.

  2. En mottagare. Mottagaren för granskningsberättelsen av en hållbarhetsrapport är bolagsstämman. Organisationsnummer ska anges.

7. Efterföljande händelser

7.1Revisorn ska ta ställning till vilka väsentliga händelser som inträffar efter räkenskapsårets slut och fram till revisionsberättelsens/granskningsberättelsens datum. I vilken omfattning revisorn tar ställning till händelser efter räkenskapsårets slut beror på hur stor påverkan händelserna kan få på innehållet i företagets hållbarhetsrapport och revisorns bestyrkanderapport.

7.2Hållbarhetsrapporten kan påverkas av vissa händelser som inträffar efter att hållbarhetsrapporten har avlämnats. Det finns två typer av händelser som revisorn ska beakta:

  1. Händelser som utgör bevis på förhållanden som förelåg vid rapportperiodens slut.

  2. Händelser som utgör bevis på förhållanden som uppstod efter rapportperiodens slut.

7.3Händelser som inträffar mellan rapportperiodens slut och datumet för revisionsberättelsen/granskningsberättelsen: Revisorn ska utföra granskningsåtgärder som har utformats så att de ger honom eller henne tillräckliga och ändamålsenliga bevis för att han eller hon har uppmärksammat alla händelser som har inträffat mellan datumet för hållbarhetsrapporten och datumet för revisionsberättelsen/granskningsberättelsen, och som kräver justering av eller upplysning i hållbarhetsrapporten. Revisorn förväntas inte utföra ytterligare granskningsåtgärder avseende förhållanden för vilka tidigare granskningsåtgärder har gett tillfredsställande resultat.

7.4Fakta som revisorn får kännedom om efter datumet för revisionsberättelsen/granskningsberättelsen men före det datum då hållbarhetsrapporten offentliggörs: Revisorn är inte skyldig att utföra några granskningsåtgärder avseende hållbarhetsrapporten efter datumet för revisionsberättelsen/granskningsberättelsen. Om revisorn får kännedom om fakta efter datumet för revisionsberättelsen/gransknings-berättelsen men innan hållbarhetsrapporten offentliggörs, som skulle ha föranlett revisorn att ändra revisionsberättelsen/granskningsberättelsen om han eller hon hade känt till dem per datumet för revisionsberättelsen/granskningsberättelsen, ska revisorn diskutera frågan med företagsledningen och i tillämpliga fall med styrelsen, för att avgöra om hållbarhetsrapporten måste ändras, och i så fall fråga företagsledningen hur den avser att hantera förhållandet i hållbarhetsrapporten.

8. Dokumentation

8.1Revisorn ska utan onödigt dröjsmål upprätta uppdragsdokumentation i enlighet med kraven i ISAE 3000 (omarbetad).

Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser

2024:10

Denna rekommendation ska tillämpas för granskningsuppdrag som inleds närmast efter 30 juni 2024. Tidigare tillämpning är tillåten.

Ändringsförteckning

FAR N 2024:10

Bilagor

Bilaga 1 – Exempel på granskningsåtgärder för kvalitativ information

Nedan följer exempel på olika granskningstekniker samt exempel på granskningsåtgärder avseende viss typ av kvalitativ information. Observera att sammanställningen inte är uttömmande, den ansvarige revisorn måste överväga vilka granskningsåtgärder som är lämpliga utifrån uppdragets specifika omständigheter. Det är alltid revisorns professionella bedömning som avgör omfattning och val av granskningstekniker och granskningsåtgärder.

Exempel på granskningstekniker som kan utföras vid granskning av kvalitativa områden:

Granskningsteknik

Beskrivning

Analytiska granskningsåtgärder

När ett betydande kvalitativt område underbyggs av kvantitativ information kan det vara möjligt att få tillräckliga bevis genom att utföra analytiska granskningsåtgärder.
För att bestämma en acceptabel avvikelse överväger revisorn vilka fel i informationen som skulle leda till att relaterade kvalitativa upplysningar blir väsentligen felaktiga så att det påverkar användare av informationen.

Granska hela populationen, särskilda poster eller revisionsmässiga urval

När ett betydande kvalitativt område underbyggs av kvantitativ information kan det vara möjligt att få tillräckliga bevis genom att granska hela populationen, särskilda poster eller göra ett revisionsmässigt urval.
För att bestämma en gräns för när ett fel är uppenbart betydelselöst överväger revisorn vilka fel i informationen som skulle leda till att relaterade kvalitativa upplysningar blir väsentligt felaktiga och påverkar användare av informationen.

Förfrågningar, inspektion, observation

När andra typer av substansgranskningsåtgärder inte kan utföras, kan revisorn utvärdera kvalitativa områden genom förfrågningar, inspektion eller observation.

Exempel på granskningsåtgärder som kan vara tillämpliga för att granska saklig information, mjukare beskrivningar, grafer o dyl.

Kvalitativt område

Exempel på granskningsåtgärd

Beskrivning av styrning

  • Jämförelse med information på företagets hemsida.

  • Jämförelse med andra offentligt tillgängliga dokument .

  • Jämförelse med protokoll från styrelsemöten, ledningsmöten, stadgar el dyl.

  • Genomläsning av analysrapporter, ersättningsrapporter eller liknande som utvärderar styrningen.

  • Inspektion av interna policyer och riktlinjer.

  • Förfrågningar hos relevanta personer i ledande positioner i företaget.

Sammansättning av styrelse och ledning/kommittéer

  • Uppföljning mot stämmoprotokoll.

  • Jämförelse med information på företagets hemsida, ersättningsrapporter eller annan dokumentation.

  • Förfrågningar om det nyligen har varit några förändringar.

Beskrivning av huvudsaklig inverkan på hållbarhet

  • Förfrågningar hos relevanta personer som besitter kunskap om de påståenden som görs i hållbarhetsrapporten.

  • Jämförelse mot dokument som underbygger de påståenden som görs.

  • Få en förståelse för processen och modell/metod för framtagandet av påståenden som görs.

  • Granska data och utvärdera antaganden som använts för att ta fram påståenden.

Uttalanden om vision och strategi

  • Förfrågningar hos relevanta personer i ledande positioner i företaget.

  • Jämförelse mot företagsinterna dokument.

  • Jämförelse mot förståelse av företaget och dess verksamhet.

  • Skriftliga uttalande från företagsledning eller motsvarande.

Beskrivning av risker och möjligheter

  • Inspektion av företagsinterna dokument.

  • Jämförelse med riskfaktorer som beskrivs i andra offentligt tillgängliga dokument.

  • Jämförelse med riskfaktorer som beskrivs i branschinformation.

  • Jämförelse med information från företagets årsredovisning.

Beskrivning av riktlinjer för ersättningar

  • Förfrågningar hos relevanta personer i företaget (t.ex. inom HR).

  • Förfrågningar hos ersättningskommittén eller styrelsen.

  • Jämförelse med annan information tex ersättningspolicy som inkluderas i annan offentligt tillgänglig information och reviderade årsredovisningar.

  • Jämförelse mot lönesystem och liknande information.

Beskrivning av processer

  • Förfrågningar hos relevanta personer i företaget som har kunskap om processernas utformning.

  • Jämförelse med skriftliga beskrivningar på företagets hemsida eller intranät eller som på annat sätt gjorts tillgängliga för andra.

  • Genomgång av processen.

  • Inspektion av skriftliga beskrivningar.

Grafer, diagram och infografik

  • Jämförelse av belopp/värden med underliggande dokumentation.

  • Granska underliggande information som diagram eller grafer baseras på.

  • Utvärdera om vald diagramtyp, skala eller infografik presenterar informationen på ett sätt som är rimligt, opartiskt och inte missleder läsaren.

Exempel på omständigheter när det kan vara svårt att få tillräckliga bevis för ett kvalitativt betydande område baserat på enbart substansgranskningsåtgärder:

  • Informationen matas in direkt i företagets system i realtid utan någon underliggande dokumentation

    • I dessa fall kan revisorn skaffa sig en förståelse för och utvärdera den fysiska och logiska säkerheten och åtkomstkontroller för inmatningen av informationen och på vilka grunder informationen matas in i systemet.

  • Informationen erhålls genom informella kanaler som telefon, email eller annan intern kommunikation

    • I dessa fall kan revisorn skaffa sig en förståelse för vilka underlag (interna och externa) som finns för att underbygga informationen.

Bilaga 2 – Exempel på granskningsberättelser

Exempel på revisorns rapportering i revisionsberättelsen

Placeras i del 2 ”Rapport om andra krav enligt lagar och andra författningar” direkt efter revisorns ansvar avseende förvaltningsrevisionen/granskning av förslag till behandling av vinst eller förlust och efter eventuellt avsnitt avseende ”revisorns granskning av Esef-rapporten”, men före uttalandet om bolagsstyrningsrapporten. För att underlätta läsbarheten rekommenderar FAR att ytterligare en underrubrik införs i inledningen till del 2.

Rapport om andra krav enligt lagar och andra författningar
Revisorns granskning av förvaltning och förslag till dispositioner av bolagets vinst eller förlust
Revisorns granskning av Esef-rapporten
Revisorns granskning av hållbarhetsrapporten
Uttalande

Utöver min (vår) revision av årsredovisningen [och koncernredovisningen] har jag (vi) även utfört en översiktlig granskning av att styrelsen [och verkställande direktören] har upprättat en hållbarhetsrapport i enlighet med årsredovisningslagen. Hållbarhetsrapporten ingår [på sidan x/i not y] i detta dokument.

Min (Vår) översiktliga granskning och mitt (vårt) uttalande avser endast det lagstadgade kravet.

Grundat på min (vår)översiktliga granskning har det inte kommit fram några omständigheter som ger mig (oss) anledning att anse att hållbarhetsrapporten inte, i allt väsentligt, är upprättad i enlighet med årsredovisningslagen vilket inbegriper

  • om hållbarhetsrapporten uppfyller kraven i ESRS,

  • den process som företaget har genomfört för att identifiera rapporterad hållbarhetsinformation har utförts såsom den beskrivs i hållbarhetsrapporten [ESRS 2 IRO-1],

  • efterlevnaden av kravet på att märka hållbarhetsrapportering i ett enhetligt elektroniskt rapporteringsformat, och

  • efterlevnaden av rapporteringskraven i EU:s gröna taxonomiförordning artikel 8.

Grund för uttalande

Jag (Vi) har utfört granskningen enligt FAR:s rekommendation RevR 19 Revisorns översiktliga granskning av den lagstadgade hållbarhetsrapporten. Mitt (Vårt) ansvar enligt denna rekommendation beskrivs närmare i avsnittet Revisorns ansvar.

Jag (Vi) anser att de bevis jag (vi) har inhämtat är tillräckliga och ändamålsenliga som grund för mitt (vårt) uttalande.

Styrelsens [och verkställande direktörens] ansvar

Det är styrelsen [och verkställande direktören] som har ansvaret för att hållbarhetsrapporten har upprättats i enlighet med 6 kap. 1212 f §§ årsredovisningslagen, och för att det finns en sådan intern kontroll som styrelsen [och verkställande direktören] bedömer nödvändig för att upprätta hållbarhetsrapporten utan väsentliga felaktigheter, vare sig dessa beror på oegentligheter eller misstag.

Revisorns ansvar

Mitt (Vårt) uppgift är att uttala mig [oss] med begränsad säkerhet om hållbarhetsrapporten är upprättad enligt 6 kap. 1212f §§ årsredovisningslagen på grundval av min (vår) granskning. Jag (Vi) har utfört granskningen enligt FARs rekommendation RevR 19 Revisorns översiktliga granskning av den lagstadgade hållbarhetsrapporten. Denna rekommendation kräver att jag (vi) planerar och utför mina (våra) granskningsåtgärder för att uppnå begränsad säkerhet att hållbarhetsrapporten är upprättad i enlighet med dessa krav.

De granskningsåtgärder som har utförts för att inhämta bevis är mer begränsade än för ett uppdrag där uttalandet görs med rimlig säkerhet och den säkerhet som har uppnåtts är därför lägre än för ett uppdrag där uttalandet görs med rimlig säkerhet. Det innebär att det inte är möjligt för mig (oss) att skaffa mig (oss) en sådan säkerhet att jag (vi) blir medveten[-na] om alla viktiga omständigheter som skulle kunna ha blivit identifierade om ett uppdrag där uttalandet görs med rimlig säkerhet utförts.

Revisionsföretaget tillämpar ISQM 1(International Standard on Quality Management), som kräver att företaget utformar, implementerar och hanterar ett system för kvalitetsstyrning inklusive riktlinjer eller rutiner avseende efterlevnad av yrkesetiska krav, standarder för yrkesutövningen och tillämpliga krav i lagar och andra författningar.

Jag (Vi) är oberoende i förhållande till XYZ AB (publ) enligt god revisorssed i Sverige och har i övrigt fullgjort mitt (vårt) yrkesetiska ansvar enligt dessa krav.

Granskningen innefattar att genom olika åtgärder inhämta underlag till hållbarhetsrapporten. Revisorn väljer vilka åtgärder som ska utföras, bland annat genom att bedöma riskerna för väsentliga felaktigheter i hållbarhetsrapporten vare sig dessa beror på oegentligheter eller misstag. Vid denna riskbedömning beaktar revisorn de delar av den interna kontrollen som är relevanta för hur styrelsen [och verkställande direktören] upprättar hållbarhetsrapporten i syfte att utforma granskningsåtgärder som är ändamålsenliga med hänsyn till omständigheterna, men inte i syfte att göra ett uttalande om effektiviteten i den interna kontrollen.

Granskning består av att göra förfrågningar, i första hand till personer som är ansvariga för upprättandet av hållbarhetsrapporten, att utföra analytisk granskning och att vidta andra översiktliga granskningsåtgärder.

Granskningsåtgärderna omfattar huvudsakligen: [Infoga en sammanfattning av arten och omfattningen av de granskningsåtgärder som utförts avseende hållbarhetsrapporten som ger information som kan vara relevant för användarnas förståelse av det utförda arbetet för att stödja vår slutsats]

  • xxx

  • xxx

[Det kan vara lämpligt att ange åtgärder som inte har utförts och som vanligtvis utförs i ett uppdrag där uttalandet görs med rimlig säkerhet.]

Exempel på fristående granskningsberättelse

Detta exempel illustrerar revisors rapport efter granskning av hållbarhetsrapport, där uttalande om rapporten lämnas med begränsad säkerhet (översiktlig granskning).

Revisorns granskningsberättelse av Företaget XYZ ABs hållbarhetsrapport

Till bolagsstämman i XYZ AB, org.nr xxxxxx-xxxx

Inriktning och omfattning

[Jag/Vi] har översiktligt granskat hållbarhetsrapporten för Företaget XYZ AB för räkenskapsåret 20XX. Hållbarhetsrapporten ingår [på sidan x/i not y] i detta dokument.

Min (Vår) granskning och mitt (vårt) uttalande avser endast det lagstadgade kravet.

Uttalande

Grundat på [min/vår] översiktliga granskning som beskrivs i avsnittet Revisorns ansvar har det inte kommit fram några omständigheter som ger [mig/oss] anledning att anse att hållbarhetsrapporten inte, i allt väsentligt, är upprättad i enlighet med årsredovisningslagen vilket inbegriper

  • om hållbarhetsrapporten uppfyller kraven i ESRS,

  • om den process som företaget har genomfört för att identifiera rapporterad hållbarhetsinformation har utförts såsom den beskrivs i hållbarhetsrapporten [ESRS 2 IRO-1],

  • efterlevnaden av kravet på att märka hållbarhetsrapportering i ett enhetligt elektroniskt rapporteringsformat och

  • efterlevnaden av rapporteringskraven i EU:s gröna taxonomiförordning artikel 8.

Grund för uttalande

Jag (Vi) har utfört granskningen enligt FARs rekommendation RevR 19 Revisorns översiktliga granskning av den lagstadgade hållbarhetsrapporten. Mitt (Vårt) ansvar enligt denna rekommendation beskrivs närmare i avsnittet Revisorns ansvar.

Jag (Vi) anser att de bevis jag (vi) har inhämtat är tillräckliga och ändamålsenliga som grund för mitt (vårt) uttalande.

Styrelsens [och verkställande direktörens] ansvar

Det är styrelsen [och verkställande direktören] som har ansvaret för att hållbarhetsrapporten har upprättats i enlighet med 6 kap. 1212f §§ årsredovisningslagen, och för att det finns en sådan intern kontroll som styrelsen [och verkställande direktören] bedömer nödvändig för att upprätta hållbarhetsrapporten utan väsentliga felaktigheter, vare sig dessa beror på oegentligheter eller misstag.

Revisorns ansvar

[Mitt/Vårt] ansvar är att uttala mig [oss] med begränsad säkerhet om hållbarhetsrapporten är upprättad enligt 6 kap. 1212f §§ årsredovisningslagen på grundval av [min/vår] granskning. Granskningen har utförts enligt FARs rekommendation RevR 19 Revisorns översiktliga granskning av den lagstadgade hållbarhetsrapporten. Denna rekommendation kräver att [jag/vi] planerar och utför mina (våra) granskningsåtgärder för att uppnå begränsad säkerhet att hållbarhetsrapporten är upprättad i enlighet med dessa krav.

De granskningsåtgärder som har utförts för att inhämta bevis är mer begränsade än för ett uppdrag där uttalandet görs med rimlig säkerhet och den säkerhet som har uppnåtts är därför lägre än för ett uppdrag där uttalandet görs med rimlig säkerhet. Det innebär att det inte är möjligt för [mig/oss] att skaffa [mig/oss] en sådan säkerhet att [jag/vi] blir medveten[-na] om alla viktiga omständigheter som skulle kunna ha blivit identifierade om ett uppdrag där uttalandet görs med rimlig säkerhet utförts.

Revisionsföretaget tillämpar ISQM 1 (International Standard on Quality Management), som kräver att företaget utformar, implementerar och hanterar ett system för kvalitetsstyrning inklusive riktlinjer eller rutiner avseende efterlevnad av yrkesetiska krav, standarder för yrkesutövningen och tillämpliga krav i lagar och andra författningar.

Jag (Vi) är oberoende i förhållande till XYZ AB (publ) enligt god revisorssed i Sverige och har i övrigt fullgjort mitt (vårt) yrkesetiska ansvar enligt dessa krav.

Granskningen innefattar att genom olika åtgärder inhämta underlag till hållbarhetsrapporten. Revisorn väljer vilka åtgärder som ska utföras, bland annat genom att bedöma riskerna för väsentliga felaktigheter i hållbarhetsrapporten vare sig dessa beror på oegentligheter eller misstag. Vid denna riskbedömning beaktar revisorn de delar av den interna kontrollen som är relevanta för hur styrelsen [och verkställande direktören] upprättar hållbarhetsrapporten i syfte att utforma granskningsåtgärder som är ändamålsenliga med hänsyn till omständigheterna, men inte i syfte att göra ett uttalande om effektiviteten i den interna kontrollen. Granskningen består av att göra förfrågningar, i första hand till personer som är ansvariga för upprättandet av hållbarhetsrapporten, att utföra analytisk granskning och att vidta andra översiktliga granskningsåtgärder.

Granskningsåtgärderna omfattar huvudsakligen: [Infoga en sammanfattning av arten och omfattningen av de granskningsåtgärder som utförts avseende hållbarhetsrapporten som ger information som kan vara relevant för användarnas förståelse av det utförda arbetet för att stödja vår slutsats]

  • xxx

  • xxx

[Det kan vara lämpligt att ange åtgärder som inte har utförts och som vanligtvis utförs i ett uppdrag där uttalandet görs med rimlig säkerhet.]

[Jag/Vi] anser att de bevis jag (vi) har inhämtat är tillräckliga och ändamålsenliga som grund för [mitt/vårt] uttalande.

[Begränsningar

Eventuella begränsningar som förknippas med mätningen av det underliggande granskningsobjektet mot kriterierna ska beskrivas.]

Ort den DD månad ÅÅÅÅ

[Namn på revisionsföretaget]

[Namn A.A.]

Auktoriserad revisor

[Utsedd av bolagsstämman att granska hållbarhetsrapporten]

Bilaga 3 Datum för ikraftträdande för rapporteringskrav och tillämplig standard för granskning

Räkenskapsår som påbörjas på eller efter

Hållbarhetsrapport

Granskningsstandard

Typ av granskning

1/1-2024

Lagstadgad hållbarhetsrapport enligt ÅRL kapitel 6 och/eller kapitel 7 för stora bolag som ännu inte omfattas av de nya lagkraven för hållbarhetsrapportering.

RevR 12

Lagstadgat yttrande

1/7-2024

Lagstadgad hållbarhetsrapportering för stora PIE > 500 anställda.

RevR 19

Översiktlig granskning

1/7-2024

Frivillig hållbarhetsrapportering som upprättas i enlighet med kraven i årsredovisningslagen och ESRS.

RevR 19

Översiktlig granskning

1/1-2025

Lagstadgad hållbarhetsrapportering för stora företag enligt definition i ÅRL.

RevR 19

Översiktlig granskning

1/1-2025 och framåt

Frivillig hållbarhetsredovisning där det finns granskningsbara kriterier.

ISSA 5000, under förutsättning att den är fastställd, annars RevR 6

Översiktlig granskning, eller Granskning med rimlig säkerhet

1/1-2026 (Förmodat ikraftträdande, kan bli 2027)

Lagstadgad hållbarhetsrapportering för stora företag enligt definition i ÅRL.

Granskningsstandard enligt EU

Översiktlig granskning

1/1-2026 - 2027

Frivillig hållbarhetsrapportering för mindre bolag på reglerad marknad.

Granskningsstandard enligt EU.

Översiktlig granskning

1/1-2028

Lagstadgad hållbarhetsrapportering för mindre bolag på reglerad marknad samt icke-EU-bolags DB inom EU.

Granskningsstandard enligt EU

Översiktlig granskning

Bilaga 4 Exempel Företagsledningens uttalande

Följande exempel på brev innehåller skriftliga uttalanden som krävs enligt denna RevR som gäller översiktlig granskning av hållbarhetsrapporter för räkenskapsperioder som börjar den 1 juli 2024 eller senare. I exemplet antas att det är ett uppdrag där företaget utsett en hållbarhetsrevisor för den översiktliga granskningen av hållbarhetsrapporten. Om det är ett uppdrag där företaget har utsett samma revisor för granskningen av hållbarhetsrapporten och för revisionen av de finansiella rapporterna kan revisorn inhämta ett kombinerat uttalande från företagsledningen. Detta är ett exempel och kan behöva anpassas.

(Företagets brevhuvud)

(Till revisorn/revisorerna)

(Datum)

Detta uttalande lämnas i anslutning till er översiktliga granskning av XYZ-företagets lagstadgade hållbarhetsrapport för det räkenskapsår som slutade den 31 december 202X som syftar till att ni ska ge uttryck för er uppfattning om huruvida hållbarhetsrapporten i alla väsentliga avseenden är upprättad enligt årsredovisningslagen.

Vi bekräftar följande (utifrån vår bästa kunskap och övertygelse, efter att ha gjort sådana förfrågningar som vi har ansett vara nödvändiga för att på ett lämpligt sätt informera oss själva):

HÅLLBARHETSRAPPORTEN
  1. Vi har tagit vårt ansvar för upprättandet av hållbarhetsrappporten enligt villkoren för granskningsuppdraget daterade [infoga datum], särskilt att hållbarhetsrapporten har upprättats i enlighet med årsredovisningslagen och att den är riktig och fullständig (inklusive vad gäller omfattningen av alla ingående enheter).

  2. Vi har tagit vårt ansvar för införandet av sådan intern kontroll som är nödvändig för att kunna upprätta en hållbarhetsrapport som inte innehåller väsentliga felaktigheter, vare sig dessa beror på oegentligheter eller misstag.

  3. De metoder, data och betydelsefulla antaganden som vi har använt för att göra uppskattningar i hållbarhetsrapporten är lämpliga och tillämpas konsekvent, samt att eventuella ändringar som skett mellan rapporteringsperioderna är lämpliga.

  4. De upplysningar som avser framåtblickande information ger en rättvisande bild om företagets processer för användarna av hållbarhetsrapporten.

  5. För alla händelser som har inträffat efter balansdagen och kräver ändring av eller upplysningar i hållbarhetsrapporten enligt ESRS har justeringar gjorts eller upplysningar lämnats.

  6. Effekterna av felaktigheter som inte har rättats är oväsentliga, både enskilt och sammantaget, för hållbarhetsrapporten som helhet. En förteckning över de felaktigheter som inte har rättats finns som bilaga till detta uttalande.

  7. [Övriga frågor som revisorn anser lämpliga].

LÄMNAD INFORMATION
  1. Vi har försett er med:

    • tillgång till all information och dokumentation som krävs för att utföra en granskning av hållbarhetsrapporten.

    • ytterligare information som ni har begärt av oss för granskningens syfte.

    • obegränsad tillgång till personer inom företaget som ni har bedömt att det är nödvändigt att inhämta bevis från.

  2. All relevant information har beaktats och inkluderats i hållbarhetsrapporten.

  3. Vi har upplyst er om resultaten av vår bedömning av risken för att hållbarhetsrapporten kan innehålla väsentliga felaktigheter som beror på oegentligheter.

  4. Vi har upplyst er om all information rörande de oegentligheter eller misstänkta oegentligheter som kan ha påverkat företaget och vi känner till och inbegriper

    • företagsledningen,

    • anställda som har viktiga roller inom den interna kontrollen, och

    • andra personer när oegentligheterna kan ha en väsentlig inverkan på hållbarhetsrapporten.

  5. Vi har lämnat all information till er om påstådda oegentligheter, eller misstänkta oegentligheter, med inverkan på hållbarhetsrapporten, som vi har fått kännedom om genom anställda, tidigare anställda, analytiker, tillsynsmyndigheter eller andra.

  6. Vi har upplyst er om alla kända faktiska eller möjliga fall där företaget brustit i efterlevnaden av lagar och föreskrifter vars påverkan ska beaktas när hållbarhetsrapporten upprättas.

  7. [Övriga frågor som revisorn anser nödvändiga.]

Verkställande direktör

[Hållbarhetschef eller motsvarande om sådan finns]